16
Mar

Wykład dr Marty Chrzanowskiej-Foltzer pt. „Rozmowy prowansalskie – Polscy malarze na południu Francji od 1909 do dziś” w Galerii Dystans

22 marca 2018 o godz. 18:00 zapraszamy na wyjątkowy wykład w Galerii Dystans, pt. ,, Rozmowy prowansalskie – Polscy malarze na południu Francji od 1909 do dziś” autorstwa dr Marty Chrzanowskiej-Foltzer.

Tytuł konferencji odnosi się do dzieła francuskiego malarza Pierre’a Bonnarda. W sposób symboliczny „Rozmowa prowansalska” ilustruje kontekst podróży polskich artystów do Prowansji, ojczyzny malarzy, ziemi gościnnej i sprzyjającej wymianie artystycznej. Od końca XIX wieku południe stawało się swoistym tyglem, z którego wyłaniały się nowe kierunki sztuki. Obecność awangardy na południu Francji, zapoczątkowana przez podróże Van Gogha i Gauguina, a najlepiej zobrazowana przez samego Paula Cézanne’a, przyciągała wielu polskich twórców, którzy podążając drogą wytyczoną przez francuskich kolegów, ruszali z Paryża – stolicy sztuki – ku wybrzeżom Morza Śródziemnego. Malować na Południu… to znaczy gdzie ? Czy jest to konkretne terytorium, czy też mamy do czynienia z pewna strefą kulturową, zyskującą na przestrzeni wiekόw wciąż nowe terytoria wyobraźni? Obszar mitόw przyjmujący wciąż nowych odkrywców, próbujących swych sił wobec słońca południa? Wiele pokoleń polskich artystów, w tym tak znani jak Pankiewicz czy Zawadowski, zapisywało swą południową twórczość na stronach polskiej historii sztuki. Ich dorobek świadczy o różnorodności poszukiwań artystycznych, wykraczających poza wpływy i prowadzących ku osobistemu wyrazowi, ku emocji z której wyłania się mit o Arkadii. Co pozostało dziś z tego mitu? Czy Południe może jeszcze, w XXI wieku, inspirować polskich artystów?

Marta Chrzanowska Foltzer, doktor nauk humanistycznych, historyk sztuki. Studia z historii sztuki rozpoczęła na Uniwersytecie Jagiellońskim, a kontynuowała na Université de Provence w Aix-en-Provence (Francja), gdzie w 2007 roku uzyskała tytuł doktorski. Pracę doktorską poświęciła polskim malarzom aktywnym na południu Francji od początku XX wieku do dnia dzisiejszego. Kontynuuje badania nad polskim malarstwem w południowej Francji, popularyzując wiedzę o tym istotnym aspekcie historii polskiej sztuki poprzez konferencje i publikacje. Bierze czynny udział w kolokwiach, projektach badawczych i sympozjach poświęconych zagadnieniom polskiej kultury.

Wejście bezpłatne.